Memória, emlékezés, emlékezet, amnézia

memories-of-1998-from-a-disposable-camera.jpg

Találtam egy elég komoly szakkönyvet a memóriával kapcsolatosan. Ha ezt a bejegyzést elolvasod, rendeződnek a memóriához kapcsolódó fogalmak:

Az emlékezet klinikai vizsgálatával kapcsolatos fontosabb kérdések:az emlékezet vizsgálata mindig egy szélesebb körű kognitív vizsgálat része kell, hogy legyen!

• Mi a páciens intellektuális működésének általános szintje?
• Mi volt a premorbid működés valószínűsíthető szintje?
• Organikus hátterű-e a memória deficit?
• Van-e különbség a felidézési és felismeréses feladatokban  nyújtott teljesítmények között?
• Van-e különbség a verbális és vizuális memória képességek között?
• Milyen mértékben tulajdoníthatók a memória zavarok más tényezőknek?
– Kognitív: pl. nyelvi, perceptuális, figyelmi zavarok
– Érzelmi-motivációs: pl. depresszió, szorongás, stb.
– Egyéb: pl. gyógyszeres kezelés
• Hogyan hasonlíthatók össze a páciens eredményei az általános populációéval (hasonló életkor, iskolai végzettség, nem, stb.)

Az emlékezet fogalmi rendszere
Memória: a külső világból és saját tapasztalatainkból származó információk elsajátítása és megtartása.
Tanulás és memória: együtt járó folyamatok, a tanulás emlékezést is igényel egyben illetve az emlékezés gyakran feltételez tanulást is.
A memória hipotetikus szakaszai: Kódolás, Tárolás, Előhívás (felidézés, felismerés)

Az emlékezet „fogalmi rendszere”
Hányféle emlékezet létezik?
• RÖVID TÁVÚ vs. HOSSZÚ TÁVÚ
• EPIZODIKUS vs SZEMANTIKUS
• EXPLICIT vs IMPLICIT
• Szenzoros memória, deklaratív vs procedurális memória, verbális vs téri-és vizuális memória, stb.

Amnézia: többféle felosztás létezik:
• Lokalizáció szerint: pl. Frontális vs. Temporális – Probléma: a sérülés heterogenitása
• Orvosi betegségcsoport szerint: pl. Korsakoff szindróma – Probléma: a deficitek heterogenitása, diagnosztikai tévedés
• Funkció szerint: pl. RTM vs. HTM; Anterográd vs Retrográd – Probléma: a deficit pontos felmérése, meglévő modellekre épít
Epizodikus emlékezet-neuropszichológia
• Kétoldali nagykiterjedésű hippokampusz-amygdalarhinális kortex léziók súlyos antero-retrográd amnéziát okozhatnak
• A körülírt hippokampális C1 régiók léziója jelentős anterográd amnéziát okozhatnak
• A Korsakoff szindrómás páciensek, a köztiagy, mediális thalamusz diffúz sérülésével- változó amnéziás tünetek
• Alzheimer betegek elsődlegesen a mediális temporális lebeny sérülésével, korai amnéziás tünetek
• Frontális sérült páciensek – konfabuláció, magas interferencia érzékenység és forrás amnézia tünetei

memories11.jpg

Kódolás, tárolás, előhívás:
A kódolási funkciókat számos agyi régió látja el az agyban (fMRI)
Képek előhívása: elsősorban jobb prefrontális kortex + kétoldali parahippokampális kortex
Szavak előhívás: bal prefrontális kéreg + bal parahippokampális kéreg
Konszolidációs folyamat: hippokampuszban de a hosszú távú tárolás már a kortexben történik.
 

A szemantikus emlékezet:
• Tényekre, általános tudásra, szó jelentésre vonatkozó memória
• Nem kontextuális: független az információ kódolásának helyétől és időpontjától
• Tesztek: – Tárgymegnevezés:  Pl. „Mi ez?”
• Szemantikus döntés: – „Melyik alsó kép illik a legjobban a felső képhez?”
Szemantikus emlékezet-neuropszichológia
• Modalitás-specifikus vizuális agnózia bal oldali temporális sérülés esetén
• Kategória-specifikus, amodális agnózia bal mediális/középső temporális sérülés esetén (pl. élő-élettelen)
– A kategória hatások vizuális vagy funkcionális információt tükröznek?
• A temporális pólus léziók személymegnevezési deficitet okoznak; a bal oldali középső alsó temporális sérülés az állatok megevezésében, míg a bal hátsó alsó temporális sérülés az eszközök megnevezésében okoz deficitet
• Szemantikus demencia: elülső/ alsó temporális atrófia esetén fokozatos csökkenés az általános tudásban Az explicit memória neurális hálózatai

Munkamemória-neuropszichológia:
 • Auditív-verbális megtartási deficit bal szupramarginális/ alsó parietális léziók esetén
• Téri-vizuális megtartási deficit jobb alsó parietális sérülés esetén
• Frontális páciensek zavara az információ manipulációjában: – Pl. kártyaszortírozás
• Életkorhoz kötött munkamemória deficitek a fronto-sztriatális hanyatlás esetén:
• Modalitás-specifikus passzív tárolás a hátsó parietális/temporális kortexben
• Exekutív zavarok


Priming-neuropszichológia:
• Medio-temporális sérült amnéziások ÉP perceptuális és konceptuális priming !
• Huntington páciensek (sérült bazális ganglionok) ÉP priming
• Alzheimer páciensek (diffúz temporális lebeny sérüléssel) ÉP perceptuális priming de SÉRÜLT konceptuális priming
• Jobb oldali okcipitális léziósoknál HIÁNYZÓ perceptuális priming de ÉP konceptuális priming


Klasszikus kondicionálás:
 • Változás a kondicionált ingerre adott reakcióidőben ismételt kondicionált-reflex inger
párosítást követően. Pl.:
– Levegő fújás szembe – pislogás reflex
– Társítás: hanginger a fülbe – levegő a szembe
– Eredmény: hanginger a fülbe- pislogási reflex
– Félelem kondicionálása: sérül amygdala sérülés esetén

Amnesztikus szindróma:
 • Fokális retrográd amnézia
• A rövid távú emlékezet zavarai
• A szemantikus emlékezet zavarai
• Készségek tanulásának/procedurális emlékezet zavarai
• A frontális lebeny sérüléséhez kapcsolódó memória zavarok
• Neuro-degeneratív zavarokhoz társuló memória deficitek
• Időskori memória zavarok
• Pszichiátriai kórképekhez társuló memória deficitek
• Pszichogén amnézia/ Konfabuláció

A memória zavarai

Néha valami a nyelvünk hegyén van, mégsem tudjuk kimondani, vagy nem találunk bizonyos tárgyakat a lakásban. A memória néha bizony csalafinta játékot űz velünk. Nem kell minden apró jelnél kétségbe esnünk, de fontos figyelemmel kísérünk a memória megfelelő működését. Tesztelhetjük magunkat és környezetünk, hiszen a memória karbantartása nagyon fontos, ahhoz, hogy hatékony legyen az elsajátított tananyag, hogy hatékonyak lehessünk munkák és magánéletünk során.


Forrás: Borbély Csaba: A tanulási emlékezési és gondolkodási zavarok diagnosztikája