A memória speciális válfaja: munkamemória

A memória hatalma


A memória nem más, mint emlékezet: a tanult információk, tudásunk elraktározódása. A memória az alapja mindennapi létünknek, fejlődésüknek és jövőnknek. De mi is az a munkamemória? A következő tanulmánnyal a közelmúltban találkoztam és nagyon sok hasznos információval szolgált számomra.

causes-of-ptst.jpg
Gyerekek és a munkamemória
Háttér és célkitűzések: A munkamemória és végrehajtó funkciók fókuszált vizsgálata kulcsfontosságú a gyerekek tanulási képességeinek és nehézségeinek megértéséhez. Vizsgálatunk célja annak feltérképezése volt, hogy a gyerekek munkamemóriát és végrehajtó funkciókat mérő feladatokon elért első osztályos teljesítménye hogyan jósolja be a negyedik osztályos iskolai teljesítményüket. Módszer: A munkamemória-rendszer komponenseit a következő tesztekkel mértük: számterjedelem, álszóismétlés, hallási mondatterjedelem, számlálási terjedelem, fordított számterjedelem, Corsi-kocka. A végrehajtó funkciókat pedig a betű- és szemantikus fluencia feladatok mennyiségi és minőségi elemzésével mértük. 105 tipikusan fejlődő gyerek vett észt a longitudinális vizsgálatban. Eredmények: Eredményeink azt mutatják, hogy a magyar nyelv és irodalom tantárgyon nyújtott teljesítményt a téri-vizuális, illetve a komplex munkamemória jósolta be. A matematikateljesítményt ugyanezek a kognitív funkciók jósolták be, kiegészülve még a végrehajtó funkciók váltási és stratégiai előhívási komponensével. A környezetismeret esetében a komplex munkamemória és a végrehajtó funkciók csoportosítási és váltási komponensei bizonyultak bejósló értékűnek. Következtetések: Eredményeink rámutatnak arra, hogy a részletes kognitív profil segíthet a tanulási folyamatok hátterének megértésében és a gyerekek későbbi tanulmányi sikereinek bejóslásában. Kulcsszavak: végrehajtó funkciók, munkamemória, iskolai teljesítmény, tanulási nehézségek.


Az általános iskolai teljesítmény alapvetően határozza meg a gyerekek életútját és jövőjét. Az iskolai teljesítmény hátterében álló faktorok feltérképezése tehát kulcsfontosságú nemcsak tanuláspszichológiai és iskolapszichológiai szempontból, hanem a fejlesztési programokat tekintve is. Az utóbbi években a modern kognitív pszichológiának és neuropszichológiának fontos szerepe van az iskolai teljesítményt meghatározó faktorok vizsgálatában, ugyanis ezek a tudományterületek 1. fókuszáltabb kognitív funkciókat vizsgálnak, 2. a funkciók empirikusan megalapozottak, és 3. idegrendszeri hátterük relatíve feltérképezett. Ebben a személeti keretben dolgozva tanulmányunk célja, hogy longitudinálisan megvizsgálja az iskola kezdetekor a kognitív funkciókat (munkamemória és végrehajtó funkciók) és ezek bejósló hatását a négy évvel későbbi iskolai teljesítményre.


A többkomponensű munkamemória-rendszernek jelentős szerepe van a különböző típusú információk ideiglenes tárolásában és feldolgozásában, így a tanulási folyamatokban is. A téri-vizuális munkamemória (ún. téri-vizuális vázlattömb), a verbális munkamemó-ria (ún. fonológiai hurok), epizodikus puffer, a központi végrehajtó és általánosan a munkamemória (ún. komplex munkamemória) működéséért specifikus agyi hálózatok felelősek, melyeket különböző mérőeljárásokkal tudunk vizsgálni.


A végrehajtó funkciók felelősek a gondolatok tudatos kontrolljáért és a viselkedés irányításáért egy távoli cél elérése felé. Ezek a folyamatok magukban foglalják a gátlást, munkamemóriát, flexibilitást, tervezést, fluenciát és a fogalomalkotást. Tehát ezek a folyamatok egy nagyobb önszabályozó konstruktum kognitív alkomponenseiként értelmezhetőek. A végrehajtó funkciók magas szintű működése az egyik alapja a figyelmi, gondolkodási és problémamegoldási folyamatoknak, amelyek az iskolai teljesítményben meghatározó szerepet játszanak. A verbális fluencia (szógenerálási) tesztek a végrehajtó funkciók mérőeljárásai, amelyek széles körben használtak a kognitív pszichológiában, a fejlődéspszichológiában és a neuropszichológiai diagnosztikában is. Tanulmányunkban nemcsak az alap-fluenciamutatókat elemezzük, mint a generált szavak száma és perszeverációk (ismétlések), hanem finomabb elemzésekkel a csoportosító stratégiákat is. Az elmúlt években a nemzetközi szakirodalomban nagy érdeklődés övezte az iskolai teljesítményt befolyásoló faktorokat. Első- sorban a munkamemória működését, illetve a végrehajtó funkciókat hozták kapcsolatba az iskolai teljesítménnyel, azonban ezek szerepe eltérhet az egyes tantárgyak esetében.


A memóriafunkciók és a tanulmányi teljesítmény közötti kapcsolat erősségére már számos korábbi tanulmányban rámutattak. Mind az olvasási készségek, mind pedig a matematikai képességek terén kapcsolatot találtak a munkamemóriával.Alloway és munkatársai 4-5 éves gyerekek memóriaműködési készségei és a tanári értékelések eredményei közötti összefüggéseket tanulmányozták longitudinális vizsgálatukban. A különböző kognitív funkciók egyedi társításokat alkottak az alapszintű felmérésekkel, mint pl. olvasás, írás, hallott szövegértés. A vizsgálatok eredményei azt jelzik, hogy a rövid idő alatti információtárolás és -feldolgozás, valamint a hangtani szerkezetek tudatos használata (pl. rímek) döntő szerepet játszhatnak a kulcsfontosságú tantárgyaknál a gyerekek szervezett oktatásának kezdetén. Gathercole és Pickering (2000) vizsgálatukban összefüggést találtak a 6-7 éves gyerekek információtárolási és -feldolgozási képessége és matematikai, olvasási teljesítményei között. A tesztbattéria kialakításakor fontos szempontként szerepelt, hogy a Baddeley és Hitch (1974) nevéhez fűződő munkamemó- ria-modell egyes komponenseit minél részletesebben tudják mérni. A vizsgálatban részt vevő 83 főt átlagos és alacsony teljesítményű csoportokba sorolták a matematika- és angol nyelvi teljesítményük alapján. Az alacsonyabb teljesítményű gyerekek főként a téri-vizuális vázlattömböt mérő feladatokon teljesítettek gyengébben. Gyakorlással ezek a gyerekek elérték a magasabb teljesítményű csoport szintjét, hibázásaik száma lecsökkent. A térivizuális vázlattömb fejlettsége hatással van tehát a gyerekek matematikateljesítményére, gyakorlással és fejlesztő foglalkozásokkal az elmaradások behozhatóak.

summer-memory.jpg
A memória szerepe a gyermekek életében


A memória minden ember számára engedhetetlen feltétel a fennmaradáshoz és a fejlődéshez. A memória a gyermekek számára pedig még fontosabb, hiszen gyakorlati tudásunk – beszéd, járás, írás-olvasás, tárgyak felismerés, stb – nagy részét egészen kicsi korban sajátítjuk el, így kiemelt jelentőséggel bír, hogy gyermekkorban nyomon kövessük csemeténk memória – fejlődését.


Forrás: TÁNCZOS Tímea: A MUNKAMEMÓRIA ÉS VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK KAPCSOLATA AZ ISKOLAI TELJESÍTMÉNNYEL