Az életkor sajátosságai: a serdülőkor pszichológiája
Egy varázslatos kor. Gyerek és felnőtt egyszerre. Megbomlik az egyensúly. „Buggyant”. A felnőttek nosztalgikusan gondolnak rá. Kamaszként nehéz, szomorú… A kamasz: rendetlen, szemtelen, lusta, trágár… ellentmondó érzelmek. Az eredmény a felnőttek reakcióitól függ. Minden határt feszeget, minden türelmet próbára tesz, de ennek ellenére a felnőtt világ jelzései fognak rá hatni.
A gyermekkori életének tapasztalatait már éli – már van háttere. Eddig sem volt passzív, de most aztán aktívan reagál a környezet jelenségeire. Másként reagál dolgokra, mint azt elvárják. Furcsa látásmódja van, egyéni. Sokszor csak szurkolni tudunk, hogy mennyire tudja megvédeni magát. Sokszor okoz fájdalmat. Minél jobban korlátozzuk, annál nagyobb lesz a valószínűsége az ellenállásnak, dacnak. Tiszta keretekre van szükség. Próbálgatja a határokat. Most még próbálkozhat; ha kikerül, már a társadatommal kerül szembe. Szülőként is kudarcot él át, nem igazodik el saját gyermekén. Ha azt tapasztalja, hogy elfogadják, akkor képes gazdálkodni energiájával. A támogatás nagyon fontos számára.
Vekerdi Tamás: Kamaszkor körül – nagyon jó:
A kamaszkor egy második születés. Lelki értelemben születik meg a kamasz. Önállósulnia kell. Kialakul saját személyisége – beszédmód, fizikai kinézet. Ez a születés is fájdalmas. Ha tudjuk, hogy az élet része, akkor könnyebb elviselni. Ebben a korban edzőként vagyunk jelen. Önállóan kell csinálnia, mi csak a pálya szélén szurkolunk (esetleg elkapjuk, ha nagy gond van). A kamaszkort megelőző 10+ év már nem törölhető ki.
Kamasz olyan, mint egy sündisznó. A tüskéket a szülők nagyon érzik, de valahol mégis szeretetre vágyik. A kamasznak vannak titkai! Ez nem őszinteség ellen van, tiszteletben kell tartani. Néha hihetetlen teljesítményre képes, máskor hanyag, lusta. Hangulatában hasonlóan hullámzó. (Néha híres feltaláló, máskor a következő órai felkészüléshez is hülye.)
Normális? (kérdés a kamasz részéről) – a szélsőségeket nehéz megélni, ezért fél; de esetleg büszkeség is: nem leszek szürke. Sok idegi alapú betegség ekkor kezdődik. Anna Freud (Sigmund lánya): Amíg változik a kamasz a szélsőségek között, addig nincs baj. Akkor van probléma, ha megreked valamelyik szélső állapotban. A kamasz lusta – fiziológiai állapot. A változás nagyon fáradékonnyá teheti. Lélektani krízisek nagyon sok kérdést vetnek fel, amire válaszolnia kell. A válaszok megtalálásához idő kell. Merengés nagyon fontos, mert a belső történéseket ilyen állapotban teszi meg – befelé figyel. A zene érzelmi stimulációt okoz, ezért nem haszontalan.
Tanulás: nagy szellemi kapacitása van. Megnövekszik a tanulási képesség de a sok egyéb feladat elviheti ettől. – itt is szélsőséges. Az igazi nagy olvasások korszaka. Pályaválasztás: Ki és mit választ? A szülő befolyása, vagy saját érdeklődés alapján. Ha nem saját döntéséből választ, az hosszútávon rányomja a bélyegét az életére. Napjainkban tapasztalható, hogy nem akarnak felnőni a kamaszok. Oka: egyre kevesebb kívánatos példát látnak maguk körül. Jobb nem dönteni, választani… (jobb több egyetemet elvégezni, mint egy dologban elmélyülni) Házasságok területén: nagyon kevés, nehezen vállalják az örök hűséget.
Kitolódik a vége. kb. 12-18-ig tart, de nem korhoz köthető.
Szerelem: először önszerelem – ki vagyok én, magamat szeretném jónak, szépnek látni… később idealizált szerelem (mindenkibe). végül az egyetlennek szóló. A biológiai érés egyre korábban valósul meg, a szellemi érés kitolódik. (Szülőként: mit engedek, milyen veszélyek vannak.) A biológiai érettség és a testi szerelem hamarabb van, mint a pszichológiai fejlődés. A testi szerelem sokszor a „ki vagyok én”-re visszajelzés.
Akik kis traumával, bizonytalanul érik meg, a végére magukra találnak. A harsányak a végére elbizonytalanodnak. Feladat: Jelen lenni a kamasz életében (fizikailag és figyelemben) Sokszor fel kell hívni a figyelmet arra, hogy figyeljen rám. Meg kell hallgatni, mi volt a suliban – azonnal. Később már csak a „semmi” választ kapjuk.
Kamaszkor előtti (prepubertás kor), igazi kamaszkor, kamaszkor vége…
Életkor szerint nem lehet igazán elkülöníteni a pszichológiai fejlődést. Ezt a normális fejlődést is krízisnek tekintjük. A fejlődés megértéséhez ismerni kell a megelőző kor történéseit, mert ez színezi a képet. Megelőző: bizalom, autonómia, kisiskolás kor – latencia, lappangási korszak, ösztöncsend, itt terhelhető először értelmileg –.
A serdülőkor nyitánya hormonális jellegű: lányoknál első menstruáció, fiúknál első magömlést. De ez előtt is vannak jele, átalakul az idegrendszer, borulékonnyá válnak a gyerekek. A lányok első mensese is fájdalmas, a vérzéstől sok lány megriad, szégyenérzete van. A fiúknál kéj érzéssel jár, de a „bepisiltem” érzés problémát okozhat. Testi méretek változása – kar hossz, magasság; mutálás, testi fejlődés, borostásodás, pattanások megjelenése. – FONTOS, hogy a testi változások hatására módosítani kell az ÉNKÉPet, és ez egyensúly felbomlásához vezet.
Szexuális titkaik lesznek, érdeklődnek. Próbálnak a társadalom elvárásainak megfelelően viselkedni. (Fiúknál leskelődés – tornaterem, uszoda, újságok) Szóhasználatban is tükröződik. Tisztasági szokások hanyag kezelése. A szexuális fantáziák tabutémának számítanak, ezzel egyfajta feszültség is keletkezik. Sok gyerekben pszichoszomatikus tüneteket is jelent (fejfájás). Van, aki „visszafejlődik”: körömrágás, ujjszopás. A megnövekedett feszültségre egyfajta válasz.
Jellemző az egyletesdi. Csoportban könnyebb lázadni, rossznak lenni. A csoport vezetője átveszi a felelősséget. A csoport véd és ezzel csökkenti a szorongást. A csoportnak saját szabályai vannak, ezzel gyakorolják a társadalmi rendben való elhelyezkedést. Főleg fiúkra jellemző, a lányok jobban alkalmazkodnak. Lányoknál válságos lehet, ha túl hamar kezd szexuális életbe, mert ez abból adódik, hogy bizonytalan abban, tud-e nő lenni, ezt teszteli. Mindkét nemnél elindul a nehezen nevelhetőség. Cél: véglegesen le kell válni az anyáról (fizikailag). El kell búcsúzni a gyerekségtől – ÉN egyedül, ugyanakkor már nem lehet ölbe bújva sírni. Sokszor kiélezett konfliktus: küzd az anyja ellen, visszabeszél. A viselkedésében mást kommunikál, mint a verbalitásában.
Rajongások, plakátok, ideakeresés. Ezekről információkat is gyűjt. A szerelemhez hasonló érzelmekkel viszonyul felé.
Szerelem, mint az életkor sajátossága?
Az első – és aztán az összes többi – szerelem mindig szélsőséges érzelmeket vált ki abból, aki átéli. Az életkor előrehaladtával azonban ennek intenzitása és mibenléte is sokat változik. A nagyon fiatal életkor még nem ad lehetőséget igazán mély érzelmek kialakulására, a tinédzser életkor azonban éppen a heves és szélsőséges érzelmek korszaka. Az érettebb életkor azonban már kevésbé mindent elsöprő, inkább mélyebb, kiegyensúlyozottabb, harmóniára törekvő emberi kapcsolatok korszaka.
Forrás: Kulcsár Éva: Serdülőkor pszichológiája