Bőrápolás felsőfokon – mit használjak?
Mi igaz a reklámból? Ki ne olvasott, hallott volna már sima, bársonyos bőrt ígérő, ráncokat eltüntető és egyéb csodákat hirdető reklámszövegeket? Az összes reklám közül talán a kozmetikai reklám a legmegtévesztőbb: ki tudja, miből áll és hat-e egyáltalán a drágán kínált fehér keverékek tömege? A krémnél csak egy a biztos: a gyártó nyereségre törekszik. A krém hatása nehezen ellenőrizhető – a fogyasztók, de a fogyasztóvédelmi intézetek sem képesek erre. Se szeri, se száma azoknak a hatóanyagoknak, amelyekre hivatkozva hihetetlen hatásokat ígérnek a gyártók, ám a reklámokban nagyon kevés az igazság. Tudják ezt a nők is, mégis hagyják magukat becsapni. Így például gyakran előfordul, hogy a gyártók egy-egy növénykivonat vagy olaj hozzá- adására hivatkozva ígérik a kívánt hatást. Ha azonban egy pillantást vetünk az összetétel-listára, azt látjuk, hogy a reklámozott anyag egészen hátul áll a sorban, tehát nagyon kis mennyiségben keverik a krémbe, éppen csak annyit, hogy ráírhassák a dobozra a vásárlóvonzó „kalendula”, „avokádó” stb. hatóanyagot. Ezek az anyagok egyébként bőségesen adagolva hatnának is. Ha hajsamponról van szó, a kiemelt hatóanyagnak ráadásul még ideje sincs hatni, hiszen rögtön kimosódik az öblítővízzel. A bőrgyógyászok jó része sem vélekedik túl kedvezően a tömeggyártású kozmetikumokról, ezt néhány bíráló idézet is alátámasztja: „Kozmetikumok? Olyan készítmények, amelyek sok fantáziát, kevés hatást és ehhez képest nagy kockázatot jelentenek.” „Szerencsére az emberi bőr és haj sokkal ellenállóbb, mint amilyennek tűnik, különben nem bírnák ki azokat az elképesztő tortúrákat, amiknek néhány preparátum által ki vannak téve.” A német reklámtörvény szerint például a gyártónak csupán azt szabad állítani, hogy terméke használata után a bőr fiatalabbnak tűnik, és nem azt, hogy valójában fiatalabb lesz.
Vajon hogy ígérhet a kozmetikai ipar egyéni ápolást tömegtársadalomban, tömeggyártással készített krémjeivel? A bőr az a szervünk, amely különösen jellemző ránk, tükrözi egészségünk, lényünk állapotát. Az egyénre szabott bőrápolás csak akkor sikerülhet igazán, ha mindenki saját maga készíti el a bőréhez legalkalmasabb preparátumot. A kozmetikai ipar a termék árának körülbelül 15 százalékát költi hírverésre. Ezt természetesen a fogyasztók fizetik meg, ennyivel drágább lesz a termék. A gyártók nem átallnak óriási hírveréssel ismételten „új” és „újabb” terméket piacra dobni. Ám az új név és csomagolás mögött gyakran csupán a régi termék rejtőzik, kissé megváltoztatott parfümmel és színnel. A reklám mindenható: nagyotmondással, téves szépségeszmények hirdetésével majdnem minden termék eladható. A reklámszakemberek pontos pszichológiai ismeretek alapján építik föl stratégiájukat, a célcsoport álmainak megfelelően. Többet ígérnek, mint krémet: kizáró- lakosságot, sportosságot, egészséget, fiatalságot, hagyományt – valójában ezeket adják el, mert ezekért a fogyasztó minden pénzt megad. Ideális alak, makulátlan arc, mesebeli szépség jelenik meg a reklámképeken, amelyek kisebbségi érzést keltenek bennünk, és mindent megtennénk, hogy olyanok legyünk, mint a reklámalakok. Öntudatos ember nem ül föl a reklámnak. Ne hallgassunk rá, csak azt vásároljuk, amire igazán szükségünk van. Tájékozódjunk: valójában milyenek, mire is jók a termékek, és gondosan mérlegeljük, megérik-e az árukat?
Csomagolás, víztartalom: Amikor először kevertünk krémet hallgatóimmal a kölni népfőiskolán, meglepődve láttuk, hogy az emulgeátorral telített olaj mennyi vizet képes fölvenni! Egy rész olaj öt, sőt tíz rész vizet is képes megkötni. A margarinok között, amelyek szintén krémek (emulziók), találunk 30, 50, sőt néha 70 százalékos víztartalmúakat is. Aki a legkisebb zsírtartalmú margarint választja, drága pénzért vesz 70 százalék vizet. Ugyanígy van a krémeknél is: java részük gyakran víz, amit drágán adnak el a fogyasztóknak. (Melyik a legdrágább víz? Ami a vizezett borban van – mondja a vicc. Hozzátehetjük: meg ami a krémben…) Kiszámítottuk, hogy egyes márkás krémek 1 grammja drágább, mint 1 gramm ezüst. A nők a márkanevet, az óriási gonddal tervezett, csábító csomagolást és az illatot fizetik meg. És gyakran a csomagolás is megtévesztő. Különösen a krémeké – a krém mennyisége általában jóval kevesebb, mint ahogy azt a doboz nagyságából gondolni lehetne. A kettős csomagolás, a magas tégelyek befelé gömbölyödő alja ügyes csalafintaság. Ezért fontos vásárlás előtt elolvasni, hány gramm krémet is tartalmaz a doboz?
Bőrápolás nem csak nőknek
Nem csak a nők számára fontos a bőrápolás. Sok féri számára sem elhanyagolható, hogy bőre puha és jól ápolt legyen, különösen a nagyon hideg téli és forró nyári hónapokban. Ma már számtalan olyan bőrápolás kategóriájába tartozó termék létezik, mely kimondottam az erősebbik nem számára kínál lehetőseket arra, hogy puha és ápolt lehessen a bőrük. A bőrápolás tehát már csak a nők számára elérhető, a tendencia pedig azt mutatja, hogy az urak szívesen élnek a bőrápolás nyújtotta lehetőségekkel.
Forrás: Testápoló kislexikon