Logikai játékok őse, a Mahjong
Mahjong kövek
A Mahjong egy ősi játék, mely a logikai játékok családjába tartozik. Kövekkel játsszuk, melyek hasonlóak a dominó köveihez. A készlet lehet arab számozással és latin betűkkel ellátott vagy anélküli. Ez esetben a kövek rajzain kívül semmilyen más jel nincs a köveken. Egy teljes készlet 144 kőből áll, melyeket három nagy csoportba oszthatunk: • a virágok, • a honőrök, azaz a szelek és a sárkányok és • a színek, azaz a körök, a bambuszok és az írások.
1) A virágok (8 db különböző kő) készletenként különböző kivitelben készülhetnek.
2) A honőrök (összesen 28 db kő):
- a) Szelek: keleti, déli, nyugati és északi szél, mindegyikből négy egyforma darab, kínai jellel és az angol megfelelőjük kezdőbetűjével jelölve.
- b) Sárkányok: vörös, zöld és fehér sárkány, mindegyikből négy-négy darab. A vörös sárkányon vörös színű kínai jel és latin C, a zöld sárkányon zöld színű kínai jel és latin F, a fehér sárkányon pedig latin P betű található. Ez utóbbinál gyakori, hogy ezen kívül semmilyen más jel nincs rajta.
3) A színek (összesen 108 db kő). Mindegyik szín 1-től 9-ig van számozva és minden kőből 4 egyforma darab található egy készletben. Az 1-eseket és 9-eseket határköveknek hívjuk.
- a) Körök: a kövön található körök száma jelzi a kő számát.
- b) Bambuszok: a kövön található bambuszok száma jelzi a kő számát, kivéve az egyes, melyen egy madár képe van (általában veréb vagy daru). Állítólag erről a kőről kapta a játék a nevét.
- c) Írások: kínai számok jelzik a kő számát.
Mahjong játék előkészítése
A Mahjong 4 személyes játék, bár hárman is játszhatják, de úgy korántsem olyan élvezetes.
- Legelőször a játékosok ülésrendjét határozzuk meg. Ez történhet megegyezéssel vagy úgy, hogy 4 különböző szél-követ képpel lefelé az asztalra rakunk, megkeverjük azokat, és mindenki húz egyet. Az asztalnál elfoglalt hely (vagy a húzás) alapján mindenki egy bizonyos szél lesz, ezt nevezzük a játékos saját szelének.
A négy játékos leül az asztalhoz. Egyes eseményeknél, pl. versenyeken megadhatják, hogy az asztal melyik oldalán kell a Keleti Szélnek helyet foglalnia. A Keleti Szél speciális személy egy játszmában: ő kap az osztásnál először, és ő indítja meg a játékot. Minden játszma befejeztével a játékosok saját szele megváltozik, méghozzá úgy, hogy az óramutató járásával ellentétes irányban a szelek egyel elforognak, azaz pl. Keletből Észak lesz, Délből Kelet és így tovább. Azt a játékrészt, amíg a szelek egyszer teljesen körbefordulnak, azaz minden játékos egyszer játszik minden pozícióban, egy Szélkörnek nevezzük.
Egy teljes játék 16 játszmából, azaz 4 Szélkörből áll, melyeket szintén a különböző égtájakkal azonosítunk, azaz az első 4 játszma a Keleti Szélkört, a második 4 a Déli Szélkört, a harmadik 4 a Nyugati Szélkört és az utolsó 4 az Északi szélkört alkotja.
- Ezután az összes követ lefordítva az asztalra tesszük, és jól összekeverjük. Mindenki felépít egy 2 kő magasságú és hosszában 18 kőből álló falat oly módon, hogy a köveket egymás mellé, képpel lefelé sorba rakja, majd arra még egy sort tesz ugyanilyen módon. A négy falat az asztal közepén úgy toljuk össze, hogy azok négyszöget alkossanak.
- Következő lépésben eldöntjük, hogy a falat melyik oldalán nyitjuk meg. Ezt kockadobással döntjük el, még pedig úgy, hogy a Keleti szél dob a két kockával, majd saját magán kezdve a számolást, addig számol, míg a kidobott pontok számát el nem éri. Akire a szám esik, annak a falát kell megbontani. Ezután ez a játékos dob a kockákkal, a kidobott számot hozzáadjuk a Keleti Szél által dobotthoz, és a kijelölt falon az ott ülő játékos a jobb szélső kőpártól kezdve leszámolja az összegnek megfelelő kőpárokat, majd a maradékot kicsit balra tolva kettéválasztja a falat.
Példa: Tegyük fel, hogy a Keleti Szél 7-et dobott. Kiszámolva ez a Nyugati Szélre jut, tehát a nyugati fal az, melyet megbontunk. Most a Nyugati Szél újra dob, még pedig 5-öt. 7+5=12, tehát a fal jobb oldaláról kezdve a 12. és 13. pár között kettéválasztja a falat. Az így keletkezett nyílástól balra kezdődik az osztás: Keleti Szél az első két párt veszi el, azután Dél, Nyugat és Észak következik körben háromszor, míg mindenki előtt 12 kő lesz. A Keleti Szél ezután elveszi a felső sor első és harmadik kövét, Dél az alsó sor első kövét, Nyugat a következő (második) felsőt, Észak az alatta levőt. Így minden játékosnak 13 köve van, a Keleti szélnek pedig 14. Ezzel befejeződnek az előkészületek.
Ősi logikai játékok kedvence
A Mahjong a logikai játékok családjába tartozik. eredetével kapcsolatban gyakran említik Konfuciusz nevét, aki állítólag Kr. e. 500-ban találta ki a játékot. Vannak elképzelések, miszerint a kínai hadsereg hivatalnokai találták ki. Egy biztos, remekül fejleszti a készségeket, és méltán híres ma is a logikai játékok színes csoportjában. Hiába a modern fejleszőt játékok, a Mahjong ma is megállja a helyét, ha a logika fejlesztéséhez keresünk kikapcsolódási lehetőséget.
forrás: Zergi Csaba Tibor - Official International Rules alapján: Mahjong Szabálykönyv